DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

در این بلاگ مطالب درخور توجه از دنیای برنامه نویسی پیشرفته و به طور اختصاصی تر مباحث مربوط به زبان شی گرا و سطح بالای دلفی قرار میگیرد.

Frank Borland کیست؟

يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۵۰ ق.ظ

Frank Borland

begin

احتمالا نام فرانک بورلند برای بعضی از شما که از اعضای قدیمی جامعه ی بورلند !  هستید آشناست اما قطعاً همه ی دوستان جدید با فرانک آشنایی کافی ندارند. 

اما Frank Borland کیست؟ از کجا آمده ؟ شغل او چه بوده و چه هست؟  این تاریخچه ی کوتاه (در ادامه ی مطلب) تا حدودی پاسخ این سوالات را دربرخواهد داشت.

Frank Borland - Sidekick Version - 1984

Philippe Kahn (بنیان گذار ، مالک و رئیس سابق شرکت بورلند) یکبار گفت که شخصیت فرانک بورلند  و تصویرش اولین بار در کنار تبلیغات و کاور SideKick (آخرین تلاش برنامه نویسی فرانک بورلند) در سال 1984 پدیدار شد. وی نویسنده ی اولین کتاب آموزش توربو پاسکال در سال های 1984 و 1985 با نام (Turbo Tutor Version 1.0 manual ) در انتشارات  Borland International بود. (دانلود کتاب!) 

 

Turbo Tutor - A Turbo Pascal Tutorial
  Copyright (c) 1984, 1985
  Borland International, Inc.
  

در قسمت  " About the Author " در کتاب ، درباره ی فرانک توضیحاتی به شرح زیر آمده است:

Frank یک نابغه ی برنامه نویسی است اما از همان ابتدا دارای شخصیتی عجیب و زندگی پر رمز و راز و عارفانه ای بود !تعابیر عجیب و غریبی که از وی میشده خود گویای مطلب است :

گریزان ! ، پاگُنده ی رشته کوه های آلپ!   ، خجالتی!  ،هیولای دریاچه! 

حتی هنگام نوشتن و انجام کارهای کتاب ذکر شده نیز همانند نامش ، کمتر کسی او را میدید و میشناخت. همکاران قدیمی اش معتقدند الگوریتم های جالب توجه وی هنوز هم سریعترین الگوریتم ها در نوع خود و در تمام غرب هستند! آن روزها زندگی بورلند در اعماق کوه سانتاکروز با یک کامپیوتر قابل حمل و یک الاغ و سگش میگذشت. کمی قبل تر و اوایل حتی یک مکان مشخص نداشت و در چند اردوگاه در بیشه های redwood روزگار میگذراند! البته جای نگرانی نیست او این روزها یک سوئیت خریداری کرده و دارای خانواده شده است به لطف موفقیت در برنامه نویسی!هرچند همچنان کمتر در شهر دیده میشود و بیشتر با مودم (اینترنت به شکل امروز هنوز باب نبود!) باید با او ارتباط برقرار کرد.

Frank انسان خون گرمی است ، SideKick را برای اهداف بشردوستانه ساخت،نرم افزاری دارای Notepad ، calculator  و چند ابزار دیگر...(نویسنده : آن روزها این ابزارها فوق العاده بودند!)

او از نام واقعی خود استفاده نمیکند و به ندرت از گذشته اش حرفی میزند و یا اینکه چرا یک زندگی نرمال را ترک کرده و در کوه ها روزگار میگذراند. کسی نمیداند اما برخی می گویند او کسی است که تمام مادربورد را تغییر میدهد حال آنکه فقط با تغییر یک چیپ میتوانست به نتیجه ی دلخواه برسد ، ما دقیقاً نمیدانیم ، شما چطور...؟!

 همانطور که بالاتر گفته شد این بخش از زندگی فرانک بورلند تا سال 1985 است که در قسمت  " About the Author " در کتابش منتشر شده است!

متاسفانه پس از آن طی چند سال آینده بین سال های 1985 تا 1994 که نهایتاً کمپانی بورلند واگذار میشود اتفاقاتی رخ میدهد و طی مسایلی موفقیت بورلند کمرنگ شده و درنتیجه فرانک دچار نوعی سرخوردگی شده و تمام نبوغش را پنهان و دوباره به کوه برمیگردد.(از جنایات مایکروسافت!) البته به نظر می آید او همواره تحولات محصول شایسته ی شرکت (دلفی) را دنبال میکرده تا اینکه پس از موفقیت های دوباره این محصول و به اوج نزدیک شدن آن توسط Embarcadero فرانک نیز به دنیای مدرن بازگشته است.

امروزه شرکت بورلند بخشی از شرکت بزرگتری به نام  MicroFocus  است و فرانک با این شرکت در زمینه ی کیفیت محصول همکاری دارد.ویدئویی در رابطه با برگشت فرانک منتشر شده است که پیشنهاد میکنم حتما مشاهده بفرمایید.

end.


 

نظرات  (۲)

منظورت از جنایات مایکروسافت چیه؟ممنون میشم بیشتر توضیح بدی
پاسخ:
با درود...
همانطور مطلع هستید تیم بورلند در اون روزها و سالهای 1990 تا 1996 محصول اصلیش توربو پاسکال رو با دلفی جایگزین کرده بود و در دنیای برنامه نویسی تجاری کاملا در اوج قرار داشت بطوریکه پروژه ای رو برای لینوکس هم در همین سالها به نام Kylix تا نسخه ی 3 پیش برده بود و میرفت تا باعث به نابودی کشاندن محصولات ضعیفی مثل Vb6 بشه ، در چنین روزهایی مایکروسافت در ابتدا سعی کرد خود بورلند رو خریداری کنه که مالکان بورلند نپذیرفتند و در نتیجه مایکروسافت شروع کرد مبالغ نجومی به کارمندان بورلند پیشنهاد دادن و  کلیدی ترین نیروها رو با وعده های مختلف برد به مایکروسافت تا شرکت بورلند نتونه ادامه بده...افرادی مثل Anders Hejlsberg که صاحب اصلی کامپایلر توربو پاسکال و مدیر ارشد معماری دلفی بود رو با مبلغ یک میلیون دلار برد به مایکروسافت و البته ایشون در اونجا هم مدیر پروژه ای شد که خروجیش شد سی شارپ...!  ایشون در سال 1996 جدا شد و تا سال 2000 افراد دیگه ای حتی مدیر بازرگانی و تیم فروش رو هم خریدن و بردند، نابغه هایی مثل فرانک بورلند هم سَرخورده و رسما آواره شدند. تا جایی که مالکان شرکت مجبور به واگذاری بورلند شدند. به نظر من در دنیای نرم افزار این رقابت نیست بلکه جنایت در حق شرکت های کوچک ولی با استعدادی مثل بورلند هست. بورلند اگر میموند حتما دنیای نرم افزار به شکل دیگه ای پیش میرفت. مثالی میزنم : و آن اینکه سالها قبل از وجود دات نت فریمورک و تولد ASP  در مایکروسافت که میخواستند حس تولید دسکتاپ رو در تولید وب هنگام کار با IDE القا کنند(چیزی که هرگز هم موفق نشدند به درستی پیاده کنند) برای دلفی محصولی به نام IntraWeb توسعه داده میشد که واقعا حس دسکتاپ داشت ولی بخاطر نبود حمایت و پول اون پروژه هم عقب موند از کارزار... مثل مکینتاش که یک سال قبل از وجود ویندوز، Run بود! ولی ویندوز بود که سیستم عامل اول دنیا شد در اون سالها...واینها همه تمایل مایکروسافت به تک رَوی و ازبین بردن فضای رقابتی رو میرسونه...بعدها ایده مایکروسافت در این زمینه تغییر کرد و خیلی بهتر شد اما در اون سالها خیلی ها ضربه خوردند.

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی