DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

در این بلاگ مطالب درخور توجه از دنیای برنامه نویسی پیشرفته و به طور اختصاصی تر مباحث مربوط به زبان شی گرا و سطح بالای دلفی قرار میگیرد.

Anders Hejlsberg کیست؟

دوشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۳۸ ب.ظ

begin

آندرس هلزبرگ  متولد دسامبر ۱۹۶۰ (Anders Hejlsberg) مهندس نرم‌افزار برجسته و نابغه ی دانمارکی است که در طراحی چندین زبان و ابزار برنامه‌نویسی محبوب و تجاری سهم بزرگی داشته‌است. او سازنده اصلی توربو پاسکال و معمار ارشد دلفی بوده است و هم اکنون با مایکروسافت به عنوان طراح ارشد سی‌شارپ و توسعه‌دهندهٔ هسته تایپ‌اسکریپت همکاری می‌کند.

در ادامه مطلب اورا بیشتر میشناسیم...

اوایل زندگی...

او که متولد دسامر 1960 در کپنهاگ دانمارک است ، تحصیلات عالی خود را در دانشکده ی فنی گپنهاگ شروع کرد اما هیچگاه فارغ التحصیل نشد.

در دوران تحصیلش در سال 1980 شروع به برنامه نویسی برای Nascom_2 (نوعی از میکروکامپیوترهای اولیه ساخته شده در انگلیس)  نمود که مجهز به کامپایلر پاسکال بود. او کامپایلر موجود را با توانایی خیره کننده اش برای  DOS و CP/M  (یک سیستم عامل قدیمی)  بازنویسی کرد که ابتدا با نام تجاری Compas Pascal  و مدتی بعد با نام PolyPascal به بازار عرضه شد.

بعدها لایسنس این محصول به کمپانی تازه تاسیس بورلند فروخته شد و در آنجا با یک IDE جدید به نام Turbo Pascal  یکپارچه و باعث ایجاد  رقابت هایی بین توربوپاسکال و پلی پاسکال شد. البته ناگفته نماند که تا همینجای کار هم کامپایلر ، بطور وسیعی الهام گرفته از کامپایلر کوچکتری به نام Tiny Pascal است که داکیومنت آن در کتاب "Algorithms + Data Structures = Programs" یکی از تاثیرگذارترین کتب تمام دوران در زمینه ی علوم کامپیوتر اثر Niklaus Wirth  دانشمند افسانه ای علوم کامپیوتر و طراح اصلی یا به عبارتی خالق پاسکال آمده است.

در کنار برنامه نویسی در آن سالها هلزبرگ و چند شریکش یک فروشگاه کامپیوتر با برند PolyData در کپنهاگ راه اندازی کرده بودند که سیستم های حسابداری به بازار عرضه میکردند و به مرور با توزیع محصولات مرتبط با مایکروسافت شانس رویارویی با مالکان شرکت بورلند برایشان فراهم شد.

Philippe Kahn (اولین مالک بورلند) و هلزبرگ اولین بار در 1986 ملاقات داشتند. در واقع در تمام سالهای فعالیت بورلند Niels Jensen (یکی از سهامداران اصلی بورلند) و دیگر سهامداران ارتباط موفقیت آمیزی بین بورلند و پلی دیتا برقرار کرده بودند و از خدمات پلی دیتا استفاده میکردند.

در شرکت بورلند...

کامپایلر توربو پاسکال تحت رهبری شرکت بورلند به یکی از موفق ترین کامپایلرها تبدیل شد . هلزبرگ تا زمانی که پلی دیتا تحت فشارهای مالی شدید قرارنگرفته بود با آن شرکت همکاری کرد تا اینکه سرانجام در سال 1989 به کالیفرنیا مهاجرت و به عنوان مهندس ارشد در بورلند مشغول به کار شد و تا سال 1996 در آن شرکت باقی ماند. در این دوره ی طلایی وی توربوپاسکال را بیش از پیش توسعه داد و به عنوان مدیر ارشد پروژه ای فعالیت میکرد که محصول جایگزین توربوپاسکال با نام Object pascal یا همان Delphi را تولید نمودند. Delphi 1  در سال 1995 برای سیستم های 16بیتی و ویندوز 3.1 و یک سال بعد delphi 2 در 1996 برای سیستم های 32بیتی ارائه شد. ضمنا در همین سال بود که کامپوننت Quickreport هم جایگزین گزارش ساز قدیمی موسوم به Borland ReportSmith شد. (گزارش ساز قدیمی بعدها تغییر کاربری داد و تبدیل و بازنویسی شد یرای جاوا) .

دلفی محصول فوق العاده ای بود که مفهوم RAD  یا ( Rapid Application Development) را به طور شگفت انگیزی ارائه داد و محصولات ضعیفی همچون Vb6 مایکروسافت را شدیداً به ورطه ی نابودی نزدیک کرد . در همین سال 1996 بود که مایکروسافت پس از ماهها تلاش نافرجام جهت خرید شرکت بورلند پیشنهادهایی نجومی به هلزبرگ و چند تن دیگر از کارمندان بورلند را آغاز کرد ، در ابتدا مبلغ قابل توجه 500,000 دلار به او پیشنهاد شد که با پیشنهاد بالاتر بورلند خنثی شده و نتیجه ای در برنداشت و در نهایت مایکروسافت مبلغ را دوبرابر نموده و با عدد وسوسه انگیز 1,000,000 دلار موفق به جذب هلزبرگ شد.

در مایکروسافت....

از اولین دستاوردهای وی در مایکروسافت زبان برنامه نویسی  ++J و پس از آن WFC بود.(با WCF محصول دیگر مایکروسافت اشتباه نشود! در واقع WFC در ابتدا برای طراحی رابط کاربری گرافیکی برای برنامه های جاوا در ویندوز ساخته شده بود!)

 او به مرور به یکی از برجسته ترین مهندسان مایکروسافت و  پارتنر یا همکار فنی ( Technical Fellow) تبدیل شد. در سال 2000 رهبری تیمی را با عنوان معمار ارشد به عهده گرفت که محصولشان چیزی نبود جز #C ! 

در سال 2012 پروژه ی جدیدش TypeScrip را معرفی نمود و در حال حاضر مدیرپروژه ی آن است. او در مایکروسافت بسیار محبوب بوده و ویدئوهای  آموزشی زیادی از وی در یوتیوب و Channel9 مایکروسافت موجود است.

جوایز ....

- در سال 2001 موفق به دریافت جایزه  Dr. Dobb's Excellence in Programming Award برای فعالیت گسترده روی توربوپاسکال و دلفی و سی شارپ و همچنین DotNet FrameWork شد.

- در سال 2007 به همراه Shon Katzenberger, Scott Wiltamuth, Todd Proebsting, Erik Meijer, Peter Hallam and Peter Sollich جایزه ی شناخت فنی برای دستاوردهای برجسته ی فنی در حین کار روی پروژه ی سی شارپ را بدست آورد. 

------------------------------------------------------------------

نظرات شخصی و ددمنشانه ی نویسنده فقط جهت مزاح...!!! 

1- کاش بورلند را ترک نمیکرد! 

2-با توجه به اینکه سی شارپ را یک دلفی کار ساخت ردپای پاسکال به وضوح در سی شارپ دیده میشود! 

3-دوستان دلفی کار نگران پیشرفت سی شارپ نباشند چراکه او هم از ماست! و به عبارتی سی شارپ رو هم بر و بچه های دلفی کار میگردونن!!!

end.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی