DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

وبلاگ شخصی علی دهبان

DelphiGuru

در این بلاگ مطالب درخور توجه از دنیای برنامه نویسی پیشرفته و به طور اختصاصی تر مباحث مربوط به زبان شی گرا و سطح بالای دلفی قرار میگیرد.

۹۷ چیزی که هر برنامه نویس باید بداند : چیز 3 !

يكشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ق.ظ

 نیاز کاربر چیست؟

begin

 تجربه ی  جناب مهندس  Giles Colborne !

گاهی اوقات برنامه نویسان گمان می‌کنند که کاربران برنامه یا اپلیکیشنی که توسعه می دهند مثل حودشان فکر می‌کنند و همان ارتباطی که خود با برنامه شان دارند را کاربران دیگر هم خواهند داشت که این ایده معمولا اشتباه است. چنین باوری از دید روانشناسی اصطلاحاً False Consensus Bias نامیده می شود. این Bias توضیح میدهد که چرا برخی برنامه نویسان بعضاً اوقات سختی را در محل مشتری میگذرانند! 

روشن است که کاربران هرگز مثل برنامه نویسان فکر نمی‌کنند چرا که آنها برخلاف توسعه دهندگان زمان کمتری را پای کامپیوتر می نشینند،‌ با نحوه کار کردن سیستم‌ها خیلی آشنایی ندارند، فاقد مهارت های حل مسأله هستند که اکثر برنامه نویسان از آن‌ها برخوردارند، با الگوهایی که برنامه نویسان برای طراحی و کدنویسی مورد استفاده قرار می‌دهند آشنا نیستند و موارد دیگر ارین دست... به عبارت دیگر، ارتباطی که یک End User با یک برنامه یا اپلیکیشن دارد همچون ارتباطی است که یک برنامه نویس با یک خودرو دارد. درست است که برنامه نویس می‌داند که چگونه سوار خودرو شود، کمربند خود را ببندد و ...، اما این آقا یا خانم برنامه نویس ممکن است هرگز نداند که سازوکار سیستم این خودرو به چه شکل است.

بهترین روش برای فهمیدن روش تفکر کاربران  اینست که با یکی از آنان تعامل داشته باشید ، به طور مثال از یک کاربر عادی بخواهید که به تعامل با برنامه، سایت یا اپلیکیشن شما بپردازد و نحوه ارتباط برقرار ساختن وی با نرم‌افزار را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در‌واقع بررسی کنید که نیازهای این کاربر چیست، کجاها به مشکل بر می خورد، در کدام بخش‌ها سردرگم می‌شود و … بطور دقیق تر باید به عرض شما برنامه نویس محترم برسانیم که به جای گوش کردن به صحبت‌های کاربران، می بایست به تعامل ایشان با سایت، نرم‌افزار یا اپلیکیشن نگاه کرده و از روی رفتار ایشان تا برنامه تان، وی را نیاز سنجی کنید و در یک کلام، اگر چند دقیقه به رفتار یک کاربر با برنامه خود نگاه کنید، به مراتب مثمر الثمر تر از انجام یک مصاحبه چند ساعتی با چندین مخاطب بالقوه در مورد نیازهای ایشان خواهد بود.

این روش کمک میکند تا شما تفاوت بین آنچه کاربر میگوید و آنچه که واقعا انجام میدهد را درک کرده و برای نیاز واقعی اش برنامه ریزی نمایید.

end.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی